Main menu

Γιάννης Κουτσουφλάκης
Δευτέρα, 5 Ιουνίου 2017 - 3:08μμ

Παιδιά στο αυτοκίνητο: Το νέο πρότυπο ECE R129 ή i-Size

Ένα στα δύο παιδιά είναι δεμένο λάθος ή καθόλου δεμένο στο αυτοκίνητο. Η υποστήριξη όλων είναι απαραίτητη.

Τα παιδιά είναι η πιο ευάλωτη ομάδα επιβατών του αυτοκινήτου σε περίπτωση ατυχήματος. Κάθε χρόνο το 27% των παιδιών που πέφτουν θύματα τροχαίου ατυχήματος είναι παιδιά-επιβάτες.

Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 400 παιδιά ετησίως, με το 3%-5% από αυτά να υποκύπτει στα τραύματά του. Το 2015, συνολικά 25 παιδιά και έφηβοι ηλικίας έως 17 ετών (το 3,2% του συνόλου των θανάτων) σκοτώθηκαν ως επιβάτες σε τροχαίο ατύχημα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό και νούμερο για το 2016 ήταν 4% και 32 παιδιά.

Συνοψίζοντας, τα στοιχεία είναι συγκλονιστικά για τη χώρα μας
- Κάθε χρόνο, περίπου 400 παιδιά πέφτουν θύματα τροχαίου ατυχήματος ως επιβάτες.
- Ένα παιδί στα δύο δεν είναι δεμένο σωστά στο αυτοκίνητο
- Ένα παιδί στα δύο που κινούνται με αυτοκίνητο δεν είναι καν δεμένο
- Σε περίπτωση ατυχήματος, οι κίνδυνοι σοβαρού τραυματισμού με κατάληξη του εμπλεκόμενου παιδιού είναι τρεις φορές μεγαλύτερη στην περίπτωση που το παιδί δεν μεταφέρεται με το αυτοκίνητο σε παιδικό κάθισμα.


Δένοντας τα παιδιά σωστά στο αυτοκίνητο
Τα μικρά
Τα μικρά παιδιά χρειάζεται να μεταφέρονται στο ειδικό καθισματάκι που πάντα έχει στραμμένη την πλάτη του στη φορά της κίνησης του αυτοκινήτου, το οποίο ιδανικά πρέπει να είναι τοποθετημένο στο πίσω κάθισμα. Στην περίπτωση που αυτό δεν είναι δυνατόν και μεταφέρεται στο κάθισμα του συνοδηγού, ο αντίστοιχος αερόσακος πρέπει να είναι απενεργοποιημένος.
Δεν ενδείκνυται να περνάτε σε μεγαλύτερη κατηγορία παιδικού καθίσματος, παρά μόνο όταν το κεφάλι του νηπίου αρχίζει να ξεπερνά το κορυφή του καθίσματος-πορτμπεμπέ.
Τα παιδικά καθίσματα που συμμορφώνονται με το πρότυπο ECE-R129 πρέπει να είναι προσανατολισμένα με την πλάτη στη φορά της κίνησης μέχρι την ηλικία των 15 μηνών. Οι 15 μήνες είναι αυτό που ισχύει στην EE γενικότερα, πλην της Σουηδίας που επιβάλλει αυτόν τον τύπο καθίσματος μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών.

Τα μεσαία
Τα παιδιά από την ηλικία 15 μηνών μέχρι των τεσσάρων ετών μπορούν να μεταφέρονται σε παιδικό κάθισμα που είναι προσανατολισμένο στη φορά της κίνησης του αυτοκινήτου και είναι εξοπλισμένο με το δικό του σύστημα ζώνης ασφαλείας.
Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι το κάθισμα να είναι στιβαρά συνδεδεμένο με το αυτοκίνητο. Στην περίπτωση που εγκατασταθεί σε βάσεις συγκράτησης Isofix, το μοντέλο του αυτοκινήτου θα πρέπει να περιλαμβάνεται στη λίστα της πιστοποίησης του παιδικού καθίσματος.
Η αντικατάσταση του παιδικού καθίσματος με άλλο της μεγαλύτερης κατηγορίας δεν επιβάλλεται παρά μόνο όταν το πάνω μέρος του κεφαλιού του παιδιού ξεπεράσει το ανώτατο σημείο της πλάτης του καθίσματος.

Τα μεγάλα
Το παιδικό κάθισμα του είδους συνίσταται να είναι εξοπλισμένο και με πλάτη που προσφέρει στα μεγάλα παιδιά τη βέλτιστη ασφάλεια και άνεση. Ένα απλό ανυψωτικό έδρανο επιτρέπει μεν τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου να έρθει στο ενδεδειγμένο ύψος, αλλά δεν προστατεύει σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης.
Είναι σημαντικό η ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου να εφαρμόζει σωστά και με τις σωστές γωνίες στο σώμα και φυσικά να έχει την ενδεδειγμένη τάση χωρίς χαλαρότητα και μπόσικα.
Τα παιδικά καθίσματα του είδους αυτού μπορούν να χρησιμοποιηθούν για παιδιά μέχρι 12 ετών ή ύψους 1,35 m, όπως ορίζει ο ελληνικός KOK. Η δική μας συμβουλή είναι να το διατηρήσετε μέχρι ύψους 1,50 m, όπως ορίζει ο KOK της Γερμανίας, της Ελβετίας ή της Ιταλίας.
Οι ασφαλέστερες θέσεις παραμένουν αυτές του πίσω καθίσματος και για τα μεγάλα παιδιά.



Σας παραθέτουμε τα δέκα συνηθέστερα λάθη στη χρήση παιδικών καθισμάτων
1. Προμήθεια μεταχειρισμένου παιδικού καθίσματος χωρίς γνώση του ιστορικού του.
2. Τοποθέτηση του καθίσματος σε λάθος θέση στην καμπίνα
3. Χρήση του καθίσματος ως υποκατάστατο της κούνιας
4. Εσφαλμένη τοποθέτηση του καθίσματος ή πρόσδεση του παιδιού
5. Εσφαλμένη γωνία κλίσης του καθίσματος
6. Αλλαγή του καθίσματος που «βλέπει» ανάποδα πολύ νωρίς
7. Ένδυση του παιδιού με ογκώδη ρούχα όταν κάθεται στο κάθισμα
8. Αλλαγή του καθίσματος με booster πολύ νωρίς
9. Εσφαλμένη χρήση του booster (ανυψωμένο έδρανο)
10. Χρήση του καθίσματος του αυτοκινήτου και της ζώνης ασφαλείας του πολύ νωρίς


Συμβουλές για την αγορά παιδικού καθίσματος
Η αγορά ενός παιδικού καθίσματος πρέπει να είναι καλά μελετημένη. Αυτά είναι τα σημαντικότερα σημεία μιας τέτοιας αγοράς.
Διαλέξτε ένα παιδικό κάθισμα με βάση το βάρος και τη σωματική διάπλαση του παιδιού. Υπάρχουν λέσχες στην ΕΕ που εκτελούν τις δικές τους δοκιμές πρόσκρουσης σε όλα τα καθίσματα που κυκλοφορούν. Ενημερωθείτε από αυτές και αποκλείστε αυτά που δεν έχουν αποκομίσει καλή βαθμολογία.
Μην επιλέγετε με βάση τη μάρκα ή βαρύγδουπες φίρμες. Η αυθεντία σε άλλους τομείς του αυτοκινήτου δεν σημαίνει απαραίτητα και αυθεντία στα παιδικά καθίσματα.
Στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σας διαθέτει βάσεις στήριξης παιδικού καθίσματος Isofix, περιλάβετε επίσης τα καθίσματα Isofix στη λίστα αγοράς, παρότι είναι πιο ακριβά.
Μην αγοράζετε παιδικά καθίσματα παρά μόνο αυτά που έχουν στην κυρίως σήμανση πορτοκαλί ετικέτα και είναι σύμφωνα με τον κανονισμό ECE R44.04 resp. R129 (για παράδειγμα 04 30 10 27).
Κάντε μια δοκιμή τοποθέτησης του καθίσματος στο αυτοκίνητό σας. Ελέγξτε ότι η ζώνη είναι αρκετά μακριά, η γεωμετρία της λειτουργεί και ότι το κάθισμα δεν κουνιέται. Το παιδικό κάθισμα πρέπει να τοποθετείται σταθερά, να μην κουνιέται, να μην γέρνει, να μην ανατρέπεται ή ολισθαίνει.
Βεβαιωθείτε ότι η εγκατάσταση του παιδιού και το κούμπωμα της ζώνης, όπως και οι ρυθμίσεις γίνονται εύκολα.
Βεβαιωθείτε ότι το κάλυμμα του καθίσματος αφαιρείται, διευκολύνοντας τον καθαρισμό του.

Πρότυπα ασφαλείας για τα παιδικά καθίσματα
Καινούργιος κανονισμός ECE R129 για τα παιδικά καθίσματα σε ισχύ από το 2014. Ισχύει παράλληλα με τον υφιστάμενο κανονισμό ECE R44.
Ο ΚΟΚ ορίζει ότι τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 12 ετών ή με ύψος μικρότερο του 1,35 m (όποιο έρθει πρώτο ορίζει ο KOK) χρειάζεται να είναι ασφαλισμένο με σύστημα συγκράτησης για παιδιά. Τα παιδικά καθίσματα οφείλουν να συμμορφώνονται με τα πρότυπα ECE 44.03 ή ECE 44.04 ή R129.
Ασφαλίστε τα βρέφη, τα νήπια ή τα παιδιά με σωστό τρόπο και προσαρμοσμένο στην ηλικία τους σε κάθε διαδρομή.
Οι κανονισμοί για την έγκριση διατάξεων συγκράτησης για παιδιά μέσα σε αυτοκίνητα βρίσκονται σε φάση αναθεώρησης από τα ευρωπαϊκά νομοθετικά όργανα. Η πρώτη φάση του νέου κανονισμού ECE R129 (αποκαλούμενου επίσης και «i-Size» έχει ήδη υιοθετηθεί από ECE/OHE από την 1/1/2014. Ο τρέχων κανονισμός ECE R44 εξακολουθεί να εφαρμόζεται και θα αντικατασταθεί σταδιακά από τον καινούργιο κανονισμό R129.

Δύο νομοθεσίες που εφαρμόζονται παράλληλα
Ο κανονισμός ECE R129 ή «i-Size»
Οι βασικές αλλαγές είναι οι εξής: Ένα παιδικό κάθισμα για να πάρει έγκριση χρειάζεται να έχει περάσει επιτυχώς τουλάχιστον και μια δοκιμή πλευρικής σύγκρουσης, εκτός από τη μετωπική και την οπίσθια –οι πλευρικές συγκρούσεις αποτελούν το 25% του συνόλου.. Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι υπάρχουν κλαμπ οδηγών στην Ευρώπη που έχουν εντάξει αυτή τη διαδικασία δοκιμής στις υπηρεσίες προς τα μέλη τους εδώ και πολλά χρόνια.
Το παιδικό κάθισμα δεν θα πρέπει πλέον να ταξινομείται με το βάρος του παιδιού, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα, αλλά σύμφωνα με το ύψος του παιδιού.
Ο κατασκευαστής θα μπορεί ο ίδιος να καθορίσει για ποιες ομάδες ύψους είναι κατάλληλο το προϊόν του: Για παράδειγμα, για ύψος από 40 μέχρι 100 cm. H κατανομή των παιδικών καθισμάτων ανά ομάδα βάρους καταργείται.
Όλα τα παιδιά θα πρέπει να μεταφέρονται μέχρι την ηλικία των 15 μηνών με την πλάτη στη φορά της κίνησης του αυτοκινήτου: Προσοχή! Αυτό ισχύει μόνο για τα καθίσματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με τον καινούργιο κανονισμό R129 και όχι για καθίσματα εγκεκριμένα για ECE R44.
Τα παιδικά καθίσματα Isofix με υποστήριξη ποδιών θα μπορούν να πάρουν καθολική έγκριση για την εγκατάσταση σε αυτοκίνητα εξοπλισμένα με ειδικά καθίσματα (συμβατά «i-Size»). Η λίστα με τα εγκεκριμένα αυτοκίνητα συμβατά με παιδικά καθίσματα πρέπει να τηρείται απόλυτα.

Οι διαφορές-κλειδιά μεταξύ του R44/04 και του i-Size
ECE R44/04 ECE R44/04
Δοκιμές μετωπικής και οπίσθιας σύγκρουσης, αλλά ΟΧΙ πλευρικής Δοκιμές μετωπικής, οπίσθιας και πλευρικής σύγκρουσης
Στήριξη μέσω ζώνης ασφαλείας ή Isofix Στήριξη αποκλειστικά με Isofix
Βρέφος ανάποδα στη φορά της κίνησης μέχρι 9 kg (περίπου δέκα μηνών) Χρήση καθίσματος ανάποδα στη φορά της κίνησης μέχρι 15 μηνών
Κατάταξη καθίσματος βάσει βάρους Κατάταξη καθίσματος βάσει ύψους

















Οι γονείς που διαθέτουν ήδη παιδικό κάθισμα μπορούν να συνεχίσουν αν το χρησιμοποιούν.
Παρά την εφαρμογή του προτύπου i-Size από τις αρχές του 2014, οι γονείς που διαθέταν τότε ήδη ένα παιδικό κάθισμα, μπορούν να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν, καθώς η νέα νομοθεσία εφαρμόζεται παράλληλα με τη νομοθεσία για το πρότυπο ECE R44. Επί του παρόντος δεν υφίσταται από την ΕΕ καμία απαγόρευση σχετικά με τη χρήση καθισμάτων εγκεκριμένων βάσει του προτύπου ECE R44.

Οι γονείς που έχουν την ανάγκη ενός καινούργιου παιδικού καθίσματος μπορούν σαφώς να αγοράσουν ένα εγκεκριμένο με το πρότυπο ECE R44. Ωστόσο, αν σκοπεύουν να αγοράσουν παιδικό κάθισμα σύμφωνα με τον κανονισμό ECE R129, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι το αυτοκίνητο (ή τα αυτοκίνητα) είναι καταχωρισμένα στη λίστα των μοντέλων που είναι συμβατά με αυτόν το τύπο καθίσματος.

Το πρότυπο ECE R44
Τα εγκεκριμένα παιδικά καθίσματα σύμφωνα με το πρότυπο ECE R44.03 ή .04 (από το 1995) επιτρέπονται και είναι απολύτως ασφαλή. Εξάλλου πωλούνται και μπορεί κάποιος να προχωρήσει στην αγορά και στη χρήση τους. Ο καταναλωτής είναι ελεύθερος να αποφασίσει αν προτιμά ένα παιδικό κάθισμα προτύπου ECE R44 ή εγκεκριμένο βάσει του νέου κανονισμού ECE R129.

Κάθε αναγνώστης του drive.gr μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του στα σχόλια, όποιες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο κάθε σχόλιο πρέπει να εγκριθεί από τους διαχειριστές της σελίδας, οπότε δημοσιεύεται λίγη ώρα μετά την καταχώρησή του. Τα μόνα σχόλια που απαγορεύονται και άρα διαγράφονται είναι όσα περιέχουν υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις ή φωτογραφίες, αυτά που γράφονται μόνο για να προκαλέσουν αναταραχή ή προσωπική αντιπαράθεση με άλλους χρήστες (flaming), όσα διαφημίζουν εταιρίες, προϊόντα ή ανταγωνιστικές ιστοσελίδες και βέβαια τα κακόβουλα, βλαπτικά και επαναλαμβανόμενα μηνύματα (spam).
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!

Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Φιλοξενία